Vtisi z 12. poletne šole digitalne humanistike v Leipzigu

Poletna šola digitalne humanistike v Leipzigu, ESU Culture & Technology, je letos med 1. in 12. avgustom ponovno potekala v živo. Kljub temu pa so trenutne okoliščine nekoliko okrnile izvedbo. Dr. Elisabeth Burr nas je tako pred začetkom šole obvestila, da zaradi naraščajočih stroškov in omejenih sredstev za izvedbo poletne šole žal ni bilo mogoče izvesti vseh delavnic, zaradi epidemije pa je bil kasneje del delavnic tudi prekinjen. Sama sem imela srečo, saj je delavnica XML-TEI, ki sem jo obiskovala oba tedna, potekala nemoteno.

V dveh tednih smo pod vodstvom dr. Alexa Bia najprej spoznali osnove XML-TEI, nato pa smo v drugem tednu lahko svoje pridobljeno znanje tudi delno uporabili na lastnem gradivu. Najprej smo se seznanili s prednostmi označevanja XML-TEI v primerjavi z XML. Profesor nam je predstavil pretekla gradiva udeležencev, ki so bila obogatena z XML-TEI, mdr. književna dela, arhivske dokumente. Podrobneje smo se seznanili s strukturo dokumentov XML in skladnjo XML, z dokumenti DTD in CSS ter spoznali spletne strani z napotki in rešitvami pogostih težav. Prvi del delavnice je bil bolj teoretično naravnan, v drugem pa smo se preizkusili v kodiranju besedila pesmi, e-pošte in dramskega dela. Seznanili smo se s funkcijami iskanja v besedilu. Spoznali smo orodja, kot so Oxygen in XML Editor, pri čemer smo večinoma uporabljali XML Editor in Notepad++.

V popoldanskih urah smo lahko poslušali vabljena predavanja z različnih področij digitalne humanistike, tako da smo lahko dobili vpogled v področja, s katerimi se sicer ne ukvarjamo. Program so popestrile tudi predstavitve projektov in plakatov, kjer smo lahko videli, kako lahko teoretično znanje uporabimo na praktičnih primerih. K poglabljanju znanja in timskemu duhu so pripomogle posebne tedenske delavnice, kjer smo lahko na ustvarjalen način predstavili, kar smo se naučili. Naša skupina je pripravila pregled poletne šole na bolj humoren način, in sicer s predstavitvijo memov in zabavne glasbe, ki izražajo veselje ter frustracijo ob validaciji XML-dokumentov – s čimer smo, na naše presenečenje, prepričali tudi strokovno žirijo. Organizatorji so prav tako veliko udeležencev nagradili s privlačnimi darili; v okviru loterije je mdr. bilo možno dobiti tudi enoletno licenco za program Oxygen.

Skoraj vsak dan so poleg delavnic potekale tudi spremljevalne aktivnosti. Tako smo si lahko ogledali univerzitetno knjižnico, egipčanski muzej, muzej moderne zgodovine, muzej tiskane umetnosti in narodno knjižnico, v nedeljo pa je bila organizirana ekskurzija na bližnje jezero. Vsak drugi večer smo imeli skupne večerje, kjer smo udeleženci stkali prijateljske vezi in izmenjali izkušnje s področja digitalne humanistike.

Žal je v okviru poletne šole mogoče izbrati le eno dvotedensko ali dve enotedenski delavnici, saj vse potekajo simultano. Zato so verjetno najbolj dragocena izkušnja poletne šole prav »poskusna predavanja«, kjer smo lahko prisluhnili predstavitvam štirih različnih delavnic, ki jih sicer nismo izbrali. S predavatelji smo lahko navezali stike in tako pridobili informacije o gradivu, ki ga priporočajo, ali siceršnje napotke pri našem delu.

Simona Majhenič